Kultur, Zoologi og metafysisk spekulasjon

Utsyn over Barten: Historie og Typologi

In Livsstil on februar 6, 2011 at 4:06 pm

I løpet av de siste årene har det foregått en tilbakekomst når det gjelder barten, vi snakker om en rendyrka barte-renessanse. Barten har i dag begynt å bli fast rotet i vår egen kultur (igjen), etter mange års undertrykkelse. Dette er en oversikt over bartens mange ansikter.

 

Mange har forsøkt å skrive bartens historie, men det har aldri blitt oppnådd noen konsensus hverken rundt hvorfor den ble undertrykt eller hvorfor den nå har havnet i offensiven. Det er hittil ikke blitt oppdaget en Hemline Index for barten. I dag er det jo ikke bare moteløver, kunstnere, eller særinger som går med bart – vi finner den på nyhetene, i reklamene, og sikkert snart i kongehuset. Barten har også funnet veien inn i vår materielle kultur. Barten består ikke lenger bare av hår.

Noen hevder at barten fikk et kraftig støt etter andre verdenskrig, på grunn av den lille men velkjente til Adolf Hitler. Noen vil hevde at dette var årsaken til at Thomas E. Dewey ikke vant valget i USA hverken i 1944 eller 1948. Det hvite hus var ikke klar for barten.

I tiden etter Dewey var barten, i forhold til popkultur, forholdt til filmer. Eksemplarisk var blant annet Robert Redford i Butch Cassidy and the Sundance Kid. Og ikke minst Burt Reynolds i klassikeren Deliverance.  På norsk jord hadde vi en sterke tilknytting til skjegget, representert ved legendariske Lillebjørn Nilsen, oppfulgt av den mer ekstreme Egil. Andre viktige personligheter er naturligvis Frank Zappa og Daniel Day Lewis, selv om sistnevnte forbeholdt sitt potensiale til lerretet. Vi kan jo heller ikke glemme Tom Selleck, kanskje verdens største barte-ikon. Som et av medlemmene i American Mustache Institute sa det:

“Selleck was a pillar of the Mustached American culture and movement. When he went, I essentially thought life was over and that 30 years of my life had gone for naught.”

I dag må vi kunne snakke om en demokratisert bart. Alle har lov å gå med bart, til og hvis det man selv ikke vil (jfr. ironisk bart). Denne typen ironiske barten har i det siste blitt koblet til kjernen i dagens popkulturelle bartefenomen – til hipster-barten. Uansett hva man vil mene om barten som mote-fenomen kommer vi ikke borti ifra at den har hjulpet alle andre med for dårlig selvtillit til å anlegge bart uten at det er ett hundre prosent legitimt i kulturen sin. Til og med koblingen til Hitler er i dag lovlig – eller, i det minste er det ikke kulturelt selvmord slik det en gang kunne vært. Barten er nok kommet for å bli en stund. Her er da endelig en (ufullstendig) presentasjon av dagens bart:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: